تھرسٹ ویکٹرنگ — جدید لڑاکا طیاروں کی ناقابلِ یقین مشینی مہارت کا راز


آج مختلف  ممالک  کے  مابین  ہونے  والی  جنگوں   میں  لڑاکا  طیاروں  کومیدان جنگ میں جنگ  کا نقشہ  بدلنے کی سی  حثیت  حاصل  ہے، جو انتہائی  تیز  رفتاری  سے   مخالفین  کی  ہوائی  سرحدوں میں جاسوسی  کرنے  کے ساتھ  ساتھ   بیشتر اوقات با آسانی  اپنے  اہداف  کو نشانہ  بھی  بناتے  ہیں  حالیہ جنوب  ایشیائی  خطے میں  ہونے والی پاک بھارت  جنگ  کے  دوران کئی  ایسی  ویڈیوز  زیر  نظر  رہیں  جس  میں اڑنے والے  جدید لڑاکا  طیاروں  نے نہ  صرف عام  ناظرین  کو  پائلٹس کو  داد  دینے    پر مجبور  کیا  بلکہ کئی  طیارہ  ساز  کمپنیوں  کا نام  بھی نمایاں  کیا

لیکن سوال  یہ اٹھتا  ہے کہ کیا ان  اڑان  بھرنے  والے  طیاروں  کی  ان  ماہرانہ  چالوں  کے  پیچھے  صرف کاکپٹ  میں بیھٹے پائلٹس کا ہاتھ ہے  یا پھر  جدید  ڈیزائن  اور  ٹیکنالوجی  میں بھی اتنا  ہی کردار ہے ؟

ایک  ماہر  انجینئر  یا  پائلٹ کی  نظر  سے دیکھا جائے  تو  جواب یہی ہوگا یہ  ایک ملاپ  ہے  جدید  ترین  ٹیکنالوجی  اور  ایک پائلٹ  کی مہارت  کا جو  برقت  حکمت عملی کے  تحت  ان    جدید لڑاکا طیاروں میں  موجود تھرسٹ ویکٹرنگ، ایروڈینامک اور پروپلشن ٹیکنالوجی کا استمعال  کرتے  ہوۓ شاندار   نتائج پیش کرتے  ہیں ۔

اگر دیکھا  جائے تو  عام طور  پر کسی  بھی  ہوائی جہاز کی چالبازی کا تقریباً  انحصار ایروڈینامک قابو  کرنے  جیسے  حصوں مثلا  آئلرنز، ایلیویٹرز اور رڈرزپر ہوتا  ہے جو کسی  بھی  ہوائی جہاز کی سمتوں ، گھومنے  اور اونچائی  کو ہوا  کے  بہاؤ  کی مدد  سے تبدیل کرنے  میں اہم  کردار  ادا کرتے  ہیں ۔ تاہم، ان سطحوں کی اپنی حدود ہوتی ہیں—خاص طور پر حملے کے بلند زاویوں یا کم ہوا کی رفتار پر جہاں ہوا کا بہاؤ ہنگامہ خیز یا الگ ہو جاتا ہے۔ لیکن  جدید  لڑاکا  طیاروں میں ایک  اور  جدید  طریقہ  یہی  تمام کردار  ادا  کرتا  ہے  جسے  انجینرنگ  کی اصلاح  میں  تھرسٹ ویکٹرنگ کہا جاتا ہے  جس کا مقصد  انجن  سے  پیدا  ہوتے  تھرسٹ  کے  رخ  کو  موڑتے ہوۓ  ان  طیاروں  کو  مشکل  پینترے  کرنے، عمودی طور  پر  لینڈنگ اور ٹیک آف  کروانے  اور  کم  رفتار  پر  ایئرکرافٹ  پر  بہترین  قابو  پانا شامل ہے۔


تھرسٹ ویکٹرنگ  کا یہ  عمل  جتنا  آسان  سمجھ  آتا ہے  اتنا  ہی  مشکل  ہے ، یہاں  یہ عمل  انجن  کے  بیرونی  حصے  کے  بجا ۓ  انجن  کے اندرونی مرکزی  حصے  میں رونما ہوتا ہے  جہاں تھرسٹ ویکٹر  فورس  کو  ری ڈائریکٹ  کرتے ہوۓ  مختلف  زاویوں  پر  منتقل  کیا جاتا ہے تاکہ لڑاکا  طیارے  کو باآسانی  اور  تیز  رفتاری کے ساتھ پچ ، یاؤ  اور  رول  کروایا  جاسکے ، کچھ جٹ  انجنوں میں  یہ عمل نوزلز  کی مدد  سے  باآسانی  کروایا  جاتا ہے  جس میں مختلف اقسام کی نوزلز  استمعال  کی جاتی ہیں  مثلا  دو  جہتی  نوزلز   جس کا مقصد  ایئر کرافٹ  تیزی  کے  ساتھ  اوپر  اور  نیچے  کی جانب منتقل کرنا  اور  تین  جہتی  نوزلز  جن  کا مقصد  ایئرکرافٹ  کو  مختلف سمتوں  میں  منتقل کرنا ہوتا  ہے -   

لیکن  یہ  جدید عمل صرف انجن تھرسٹ  اور نوزلز  تک ہی   محدود نہیں ہے موجودہ لڑاکا  طیاروں  میں اس پیچیدہ عمل کو آسان  بنانے  کیلئے  اسے  ہائیڈرالک، الیکٹریکل  اور  ڈیجیٹل  کنٹرول  سسٹم  سے منسلک  کیا جاتا ہے  یہ سسٹم  پائلٹ کی جانب سے دئے  گئے  احکامات  کے  عین  مطابق  کام  کرتے  ہوۓ فلائی   باۓ  وائر  ٹیکنالوجی  کی  مدد  سے تھرسٹ ویکٹر  کو بہتر  طریقہ  سے عین  موقع پر  قابو  کرتا ہے   جہاں  انجن  کی رفتار  کو غیر  معمولی توجہ  کی  ضرورت  ہوتی ہے  جس  کی ایک بڑی  وجہ  انجن سے نکلنے  والی گیسوں  کا شدید درجہ  حرارت  ہے.

ایک محتاط اندازے  کے  مطابق  عام  اڑان کے  دوران  یہ درجہ حرارت   1500 ڈگری سنٹی گریڈ  تک ہوتا  ہے ، جو بے قابو  ہونے  کی صورت  میں مکینیکل  اور  الیکٹریکل  دونوں  سسٹم  کے  لئے  نقصان دہ  ثابت  ہو سکتا  ہے .

 

تو  جناب  یہاں  تک  ہم نے  جانا  کے  کیسے  آخر  تھرسٹ ویکٹر  ہے کیا اور  یہ جدید لڑاکا  طیاروں  میں کیسے  بنیادی  ا عضاء کی نسبت  زیادہ  بہتر  طریقہ  سے  کام سرانجام  دیتا  ہے ؟

آیئے  جانتے  ہیں اس کے  فوائد  اور  نقصانات  کیا کیا  ہیں جیسا  کہ  ہم سب جانتے ہیں تمام جدید لڑاکا  طیاروں  کا چند  ہی مقاصد ہوتے ہیں جن کو مد  نظر رکھتے ہوۓ  انہیں تیار کیا جاتا ہے  جس  میں  ایس  یو -٣٥، ایف -١٥، ایف -٢٢ ریپٹر  اور جے  ایف -١٧جیسے  لڑاکا  طیاروں  کو نمایاں  مقام  حاصل ہے   جس ایک بڑی  وجہ ان میں موجود تھرسٹ ویکٹر نگ جیسی جدید ٹیکنالوجی کا موجود ہے  جو نہ صرف  انہیں مختلف ایئر  ڈاگ  فائٹس میں  دوسرے  لڑاکا طیاروں  کی نسبت  برتری  دلاتی ہے  بلکہ  ان  طیاروں  کی  ٹیک آف  اور  لینڈنگ  کی کارکردگی  کو  بہتر  رن وے  کی مطلوبہ  لمبائی  میں کمی  بھی  پیدا  کرتی ہے  علاوہ ازیں  تھرسٹ ویکٹر نگ کی  بدولت  کم رفتار  اڑان  کے  دوران  استحکامت  میں بھی اضافہ ہوتا ہے . 

تاہم جہاں  یہ تھرسٹ ویکٹر  سسٹم  کئی اہم فوائد  کا حامل  ہے  وہیں اس کے چند نقصانات  بھی ہیں اس کے  سب  سے  اہم  نقصان  دوران  جنگ مقامل  طور  پر ایندھن کے استمعال  کے  سبب  کھپت  میں بے پناہ  اضافہ  ہونے  کے  ساتھ اچانک درجہ حرارت  بڑھنے  کی  بدولت  انفراریڈ  ہتھیاروں  کا آسان شکار ثابت  ہوسکتا  ہے  علاوہ  ازیں اس سسٹم  کی بدولت  ہوائی جہاز  کے وزن  میں اضافہ  کے  ساتھ قیمت  میں اضافے  جیسے  مسائل  کا بھی سامنا رہتا ہے ۔

آخر  میں یہ کہنا غلط  نہ ہوگا کہ  تمام پیچیدگیوں  کے  باوجود  آج جدید لڑاکا  طیاروں  میں تھرسٹ  ویکٹر نگ ایک جدید آ یرو ڈ ینامیکس   ٹیکنالوجی  ہونے  کے  ساتھ دوران جنگ تیزی  سے  حرکت کرنے اور   پینترے  آزمانے  میں خاص  معاونت فراہم  کرتا ہے  بشرطیکہ  پائلٹ  بھی  جدید  طیاروں  کو  اڑانے  کا خاص  مہارت  رکھتا ہو ہمیں  اس  بارے  میں اپنی قیمتی آراء  سے  ضرور  آگاہ  کریں ، شکریہ .

ازقلم  سید  مرتضیٰ حسن